Výroční zpráva
o činnosti školy
Školní rok 2015-2016
( 170. výročí založení školy )
Hořice říjen 2016 Dr. Kamil Vávra, ředitel školy
Výroční zpráva o činnosti byla projednána na závěrečné pedagogické radě 29.července 2016 a
schválena školskou radou dne 2.11.2016.
1 Základní údaje o škole
1.1 Základní údaje o škole
| Název školy | |
| Adresa školy | Komenského 338, 508 01 Hořice, okres Jičín |
| IČ | 70 892 547 |
| Bankovní spojení | 381450207/0100 |
| DIČ | — |
| Telefon/fax | 493 623 640, +420 777 913 755-6 |
| reditel@zshorice.eu | |
| Adresa internetové stránky | www.zshorice.eu |
| Právní forma | Příspěvková organizace |
| Zařazení do rejstříku škol | 1.1.2005 |
| Název zřizovatele | Město Hořice, nám. Jiřího z Poděbrad 342, 508 01 Hořice |
| Součásti školy | Školní družina |
| IZO ředitelství | 049 305 662 |
| Vedoucí a hospodářští pracovníci | Dr. Kamil Vávra – ředitel školy
Mgr. Oldřich Petera – zástupce ředitele školy Mgr. Petra Kunešová – zástupce ředitele školy Bc. Eva Kubištová – hospodářka a účetní školy
|
| Přehled hlavní činnosti školy (podle zřizovací listiny) | PO vykonává činnost základní školy a školní družiny. Hlavním účelem je výchova a vzdělávání žáků. Předmět činnosti organizace je vymezen § 36 a 111 zákona č. 561/2004 Sb.(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
|
1.2 Součásti školy
| součásti školy | kapacita |
| Základní škola | 340 |
| Školní družina | 75 |
2. Personální údaje
2.1 Členění zaměstnanců podle věku a pohlaví
|
věk |
muži |
ženy |
celkem |
% |
|
do 20 let |
– | – | – |
– |
|
21 – 30 let |
– | 4 | 4 | 15,4 |
|
31 – 40 let |
2 | 1 | 3 | 11,5 |
|
41 – 50 let |
– |
7 | 7 | 26,9 |
|
51 – 60 let |
1 | 7 | 8 | 30,8 |
|
61 a více let |
3 | 1 | 4 | 15,4 |
|
celkem |
6 | 20 | 26 |
100,0 |
|
% |
23 | 77 |
100,0 |
x |
2.2 Členění zaměstnanců podle vzdělání a pohlaví
| vzdělání dosažené |
muži |
ženy |
celkem |
% |
| základní |
– |
– |
– |
– |
| vyučen |
1 |
2 |
3 |
11,6 |
| střední odborné |
– |
– |
– |
– |
| úplné střední |
– |
4 |
4 |
15,4 |
| vyšší odborné |
– |
– |
– |
– |
| vysokoškolské |
5 |
19 |
26 |
73 |
| celkem |
|
|
|
100,0 |
2.3 Členění pedagogických pracovníků podle odborné kvalifikace
| odborná kvalifikace |
splňuje kvalifikaci |
nesplňuje kvalifikaci |
celkem |
% |
| učitel prvního stupně základní školy |
7 |
0 |
7 |
30,4 |
| učitel druhého stupně základní školy |
10 |
1 |
11 |
47,8 |
| vychovatel |
2 |
1 |
3 |
13,0 |
| asistent pedagoga |
1 |
– |
1 |
4,4 |
| Učitel PT |
1 |
– |
1 |
4,4 |
| celkem |
21 |
2 |
23 |
100,0 |
2.4 Trvání pracovního poměru
|
doba trvání |
počet |
% |
|
do 5 let |
2 |
7.7 |
|
do 10 let |
5 |
19.3 |
|
do 15 let |
1 |
3.8 |
|
do 20 let |
2 |
7.7 |
|
nad 20 let |
16 |
61,5 |
| celkem |
26 |
100,0 |
2.8 Celkový údaj o vzniku a skončení pracovního poměru zaměstnanců
| nástupy a odchody |
počet |
| nástupy |
0 |
| odchody |
0 |
3. Vzdělávací program školy
3.1 Vzdělávací program
| vzdělávací program | zařazené třídy |
| Školní vzdělávací program (viz Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) | všechny |
3.2 Učební plán školy
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
| Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | 1. stupeň | 2. stupeň |
| 1. – 5. ročník | 6. – 9. ročník | ||
| Minimální časová dotace | |||
| Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk a literatura | 35 | 15 |
| Cizí jazyk | 9 | 12 | |
| Matematika a její aplikace | 20 | 15 | |
| Informační a komunikační technologie | 1 | 1 | |
| Člověk a jeho svět | 12 | – | |
| Člověk a společnost | Dějepis | – | 11 |
| Výchova k občanství | |||
| Člověk a příroda | Fyzika | – | 21 |
| Chemie | – | ||
| Přírodopis | – | ||
| Zeměpis | – | ||
| Umění a kultura | Hudební výchova | 12 | 10 |
| Výtvarná výchova | |||
| Člověk a zdraví | Výchova ke zdraví | – | 10 |
| Tělesná výchova | 10 | ||
| Člověk a svět práce | 5 | 3 | |
| Průřezová témata | P | P | |
| Disponibilní časová dotace | 14 | 24 | |
| Celková povinná časová dotace | 118 | 122 | |
3.3 Nepovinné předměty a zájmové kroužky
| název nepovinného předmětu | počet zařazených žáků |
|
– |
– |
| název kroužku | počet zařazených žáků |
| šachy | 18 |
3.4 Počet dělených hodin
| 1. stupeň | 2. stupeň | celkem | |
| počet dělených hodin* |
0 |
9 |
9 |
* Uvádět pouze hodiny, které znamenají zvýšenou potřebu „učitelohodin“.
4. Počty žáků
4.1 Počty žáků školy
|
třída |
počet žáků |
z toho chlapců |
z toho dívek |
výjimka z počtu žáků (ano – ne) |
|
1. |
25 |
13 |
12 |
|
|
2.A |
21 |
12 |
9 |
|
|
2.B |
20 |
10 |
10 |
|
|
3.A |
18 |
9 |
9 |
|
|
3.B |
15 |
7 |
8 |
|
|
4.A |
20 |
13 |
7 |
|
| 4.B |
20 |
14 |
6 |
|
|
5. |
18 |
6 |
12 |
|
|
6. |
20 |
11 |
9 |
|
|
7. |
26 |
18 |
8 |
|
|
8. |
16 |
10 |
6 |
|
|
9. |
17 |
8 |
9 |
|
|
celkem |
236 |
131 |
105 |
4.2 Žáci přijatí do 1. ročníku základní školy
|
počet prvních tříd |
počet dětí přijatých do prvních tříd |
počet odkladů pro školní rok |
|
1 |
22 |
11 |
4.3 Žáci přijati do vyšších ročníků základní školy
| ročník |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
| počet žáků | 2 | 2 |
4.4 Žáci přijati ke vzdělávání do střední školy
| typ školy | počet přijatých žáků |
| víceleté gymnázium |
3 |
| čtyřleté gymnázium |
1 |
| střední odborná škola |
10 |
| střední odborné učiliště |
7 |
| konzervatoř |
– |
5. Hodnocení žáků
5.1 Celkové hodnocení žáků – prospěch
|
třída |
prospěli s vyznamenáním |
prospěli |
neprospěli |
|
1. |
24 |
1 |
|
|
2.A |
21 | ||
|
2.B |
16 |
4 |
|
|
3.A |
14 |
2 |
|
|
3.B |
11 |
6 |
|
|
4.A |
16 |
4 |
|
|
4.B |
12 |
7 |
|
|
5. |
12 |
5 |
|
|
6. |
4 |
15 |
|
|
7. |
5 |
21 |
|
|
8. |
17 |
1 |
|
|
9. |
2 |
14 |
1 |
|
celkem |
137 |
96 |
2 |
5.2 Celkové hodnocení žáků – zhoršené chování
|
třída |
uspokojivé chování |
neuspokojivé chování |
|
1. |
||
|
2.A |
||
|
2.B |
||
|
3.A |
||
|
3.B |
||
|
4.A |
||
|
4.B |
||
|
5. |
||
|
6. |
||
|
7. |
1 |
1 |
|
8. |
||
|
9. |
||
|
celkem |
1 |
1 |
5.3 Hodnocení výsledků vzdělávání – způsob vyjádření (klasifikačním stupněm, slovně, kombinací obou způsobů)
|
třída |
hodnocení klasifikačním stupněm |
hodnocení slovní |
kombinace slovního hodnocení a klasifikačním stupněm |
|
1. |
|||
|
2.A |
|||
|
|
|||
|
3.A |
|||
|
|
|||
|
4.A |
|||
|
|
|||
|
5. |
|||
|
6. |
|||
|
7. |
|||
|
8. |
|||
|
9. |
|||
|
celkem |
0 |
0 |
0 |
5.4 Výchovná opatření – pochvaly
|
třída |
pochvala ředitele školy |
pochvala třídního učitele |
|
1. |
19 |
|
|
2.A |
11 |
|
|
2.B |
10 |
|
|
3.A |
14 |
|
|
3.B |
5 |
|
|
4.A |
12 |
|
|
4.B |
8 |
|
|
5. |
8 |
|
|
6. |
3 |
|
|
7. |
11 |
|
|
8. |
9 |
|
|
9. |
6 |
|
|
celkem |
0 |
116 |
5.5 Výchovná opatření – napomenutí a důtky
|
třída |
napomenutí třídního učitele |
důtka třídního učitele |
důtka ředitele školy |
|
1. |
|||
|
2.A |
|||
|
2.A |
|||
|
3.A |
|||
|
3.B |
3 |
1 |
|
|
4.A |
1 |
||
|
4.B |
|||
|
5. |
2 |
||
|
6. |
6 |
1 |
|
|
7. |
4 |
2 |
|
|
8. |
1 |
1 |
1 |
|
9. |
|
||
|
celkem |
15 |
6 |
2 |
5.6 Komisionální přezkoušení žáků
|
třída |
pochybnosti o správnosti hodnocení |
opravné zkoušky |
|
1. |
||
|
2.A |
||
|
2.B |
||
|
3.A |
||
|
3.B |
||
|
4.A |
||
|
4.B |
||
|
5. |
||
|
6. |
||
|
7. |
1 |
|
|
8. |
||
|
9. |
||
|
celkem |
1 |
5.7 Opakování ročníku
|
třída |
žák neprospěl |
žák nemohl být hodnocen |
žák měl vážné zdravotní důvody |
žák opakuje 9.r. po splnění povinné školní docházky |
|
1. |
||||
|
2.A |
||||
|
2.B |
||||
|
3.A |
||||
|
3.B |
||||
|
4.A |
||||
|
4.B |
||||
|
5. |
||||
|
6. |
||||
|
7. |
||||
|
8. |
||||
|
9. |
||||
|
celkem |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.8 Počet omluvených / neomluvených hodin za školní rok
|
počet omluvených hodin |
průměr na žáka |
počet neomluvených hodin |
průměr na žáka |
| 18640 |
79 |
7 |
0,03 |
6. Průběh a výsledky vzdělávání
6.1 Hospitační činnost
| pracovník | počet hospitací |
| Ředitel školy | 10 |
| Zástupce ředitele školy | 20 |
| Ostatní pracovníci | |
| celkem | 30 |
6.2 Závěry z hospitační a kontrolní činnosti
| +
(objevuje se ve všech hodinách) |
+ –
(objevuje se pouze v některých hodinách) |
–
(v hodinách se neobjevuje) |
|
| Plnění cílů vzdělávání | |||
| soulad výuky s cíli základního vzdělávání (školním vzdělávacím programem) |
+ |
||
| vhodnost a přiměřenost stanovených cílů výuky k aktuálnímu stavu třídy, respektování individuálních vzdělávacích potřeb žáků |
+ |
||
| konkretizace cílů ve sledované výuce |
+ |
||
| návaznost probíraného učiva na předcházející témata |
+ |
||
| Materiální podpora výuky | |||
| vhodnost vybavení a uspořádání učeben vzhledem k cílům výuky a k činnostem |
+ |
|
|
| účelnost využití pomůcek, učebnic, didaktické techniky |
+ – |
||
| Vyučovací formy a metody | |||
| správné řízení výuky a vnitřní členění hodin |
+ – |
||
| sledování a plnění stanovených cílů |
+ |
||
| podpora osobnostního a sociálního rozvoje dětí, jejich sebedůvěry, sebeúcty, vzájemného respektování a tolerance |
+ – |
||
| možnost seberealizace dětí, jejich aktivního a emočního zapojení do činností, uplatnění individuálních možností, potřeb a zkušeností |
+ – |
||
| využívání metod aktivního, prožitkového učení, experimentování, manipulování, objevování, práce s chybou |
+ – |
||
| účelnost výuky frontální, skupinové a individuální |
+ |
||
| vyváženost rolí učitele jako organizátora výuky a jako zdroje informací |
+ |
||
| účelnost aplikovaných metod |
+ – |
||
| respektování individuálního tempa, možnost relaxace žáků |
+ – |
||
| vhodná forma kladení otázek |
+ – |
||
| Motivace žáků | |||
| dostatečná aktivita a zájem žáků o výuku |
+ – |
||
| propojení teorie s praxí (v činnostech žáků) |
+ |
||
| využívání zkušeností žáků |
+ |
||
| vliv hodnocení na motivaci žáků |
+ – |
||
| využívání analýzy chyb ke zvýšení motivace |
+ – |
||
| osobní příklad pedagoga |
+ |
||
| Interakce a komunikace | |||
| klima třídy |
+ |
||
| akceptování stanovených pravidel komunikace mezi učitelem a žáky i mezi žáky navzájem |
+ – |
||
| možnost vyjadřování vlastního názoru žáka, argumentace, diskuse |
+ – |
||
| vzájemné respektování, výchova k toleranci |
+ – |
||
| vyváženost verbálního projevu učitelů a dětí, příležitosti k samostatným řečovým projevům dětí, rozvoj komunikativních dovedností žáků |
+ |
||
| Hodnocení žáků | |||
| věcnost, konkrétnost a adresnost hodnocení | |||
| respektování individuálních schopností žáků |
+ – |
||
| využívání vzájemného hodnocení a sebehodnocení žáků |
+ |
||
| ocenění pokroku |
+ – |
||
| zdůvodnění hodnocení žáků učitelem |
+ – |
||
| vhodnost využitých metod hodnocení žáků učitelem |
+ – |
||
| využití klasifikačního řádu |
+ |
6.3 Úroveň klíčových kompetencí žáků
| Úroveň klíčových kompetencí žáků
(na konci základního vzdělávání) |
vysoká | střední | nízká |
| 1. Kompetence k učení | |||
| vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení |
x |
||
| vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě | x | ||
| operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy |
x |
||
| samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti |
x |
||
| poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich |
x |
||
| 2. Kompetence k řešení problémů | |||
| vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností |
x |
||
| vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému |
x |
||
| samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy |
x |
||
| ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů |
x |
||
| kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí |
x |
||
| 3. Kompetence komunikativní | |||
| formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu |
x |
||
| naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje |
x |
||
| rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění |
x |
||
| využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem |
x |
||
| využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi |
x |
||
| 4. Kompetence sociální a personální | |||
| účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce |
X |
||
| podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá | X | ||
| přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají | X | ||
| přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají | X | ||
| vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty | x | ||
| 5. Kompetence občanské | |||
| respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí |
x |
||
| chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu | x | ||
| rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka |
X |
||
| respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit |
X |
||
| chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti |
x |
||
| 6. Kompetence pracovní | |||
| používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky |
X |
||
| přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot |
x |
||
| využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření |
x |
||
| orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a k jeho realizaci, chápe podstatu, cíl a riziko podnikání, rozvíjí své podnikatelské myšlení. |
x |
7. Další vzdělávání pedagogických pracovníků
7.1 Výchozí stav
| Pojmenování výchozího stavu |
|
Všichni pedagogičtí pracovníci jsou zapojeni do DVPP
|
7.2 Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů
| Druh studia | Pracovník |
| a) Studium v oblasti pedagogických věd | 2 |
| b) Studium pedagogiky | 2 |
| c) Studium pro asistenta pedagoga | – |
| d) Studium pro ředitele škol | – |
| e) Studium k rozšíření odborné kvalifikace | 2 |
7.3 Studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů
| Druh studia | Pracovník |
| a) Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky | – |
| b) Studium pro výchovné poradce | 1 |
| c) Specializovaná činnost – koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií | – |
| d) Specializovaná činnost – tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů | – |
| e) Specializovaná činnost – prevence sociálně patologických jevů | – |
| f) Specializovaná činnost – specializovaná činnost v oblasti enviromentální výchovy | – |
| g) Specializovaná činnost v oblasti prostorové orientace zrakově postižených | – |
7.4 Studium k prohlubování odborné kvalifikace-viz přehled abs. DVPP
|
Předmět |
Počet kurzů |
Zaměření kurzů |
| Pedagogika a psychologie |
|
|
| Sociálně patologické jevy |
|
|
| Informační a komunikační technologie |
|
|
| Český jazyk |
|
|
| Cizí jazyk |
|
|
| Matematika |
|
|
| Prvouka |
|
|
| Přírodověda |
|
|
| Vlastivěda |
|
|
| Chemie |
|
|
| Fyzika |
|
|
| Přírodopis |
|
|
| Zeměpis |
|
|
| Dějepis |
|
|
| Občanská výchova |
|
|
| Rodinná výchova |
|
|
| Hudební výchova |
|
|
| Výtvarná výchova |
|
|
| Praktické činnosti |
|
|
| Tělesná výchova |
|
7.5 Samostudium
| Prázdniny | Počet dnů | Samostudium |
| Podzimní prázdniny |
2 |
1 |
| Vánoční prázdniny |
5 |
3 |
| Jednodenní pololetní prázdniny |
1 |
1 |
| Jarní prázdniny |
5 |
5 |
| Velikonoční prázdniny |
2 |
2 |
| Celkem |
15 |
12 |
Na základě § 24 odst. 4 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících přísluší pedagogickým pracovníkům volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce,
8. ICT – standard a plán
8.1 Pracovní stanice – počet
| Počet | standard ICT | skutečnost | plán |
| Počet žáků | 236 | ||
| Počet pedagogických pracovníků | 23 | ||
| Pracovní stanice umístěné v počítačových učebnách | 18 | ||
| Pracovní stanice umístěné v nepočítačových učebnách, studovnách, školních knihovnách, apod. | 13 | 16 | |
| Pracovní stanice sloužící k přípravě pedagogického pracovníka na výuku a k jeho vzdělávání | 29 | ||
| Počet pracovních stanic celkem | 60 | ||
| Počet pracovních stanic na 100 žáků | 7,6 |
8.2 Pracovní stanice – technické parametry
| Technické parametry stanic | počet |
| Starší 5 let | 4 |
| Novější – nevyhovuje standardu ICT | – |
| Novější – vyhovuje standardu ICT | 56 |
8.3 Lokální počítačová síť (LAN) školy
| Lokální počítačová síť | standard ICT | skutečnost | plán |
| Počet přípojných míst | 6 | ||
| Sdílení dat | Ano | Ano | |
| Sdílení prostředků | Ano | Ano | |
| Připojení do internetu | Ano | Ano | |
| Komunikace mezi uživateli | Ano | Ano | |
| Bezpečnost dat | Ano | Ano | |
| Personifikovaný přístup k datům | Ano | Ano |
8.4 Připojení k internetu
| služba | hodnota | standard ICT | skutečnost | plán |
| Rychlost | 512/128 a 1024/256 | 8Mb/4Mb | ||
| Agregace | Nejvýše 1:10 | 1:1 | ||
| Veřejné IP adresy | ANO | Ano | ||
| Neomezený přístup na internet | ANO | Ano | ||
| Oddělení VLAN (pedagog, žák) | ANO | Ne | ||
| QoS (vzdálená správa) | ANO | Ano | ||
| Filtrace obsahu | ANO | Ne | ||
| Antispam | ANO | Ne | ||
| Antivir | ANO | Ano |
*Tuto tabulku vyplní škola za pomoci providera
8.5 Prezentační a grafická technika
| technika | standard ICT | skutečnost | plán |
| Druh | |||
| Datový projektor | 6 | 3 | |
| Dotyková tabule | 6 | 3 | |
| Tiskárny | 4 | ||
| Kopírovací stroj | 4 | ||
8.6 Výukové programové vybavení a informační zdroje (licence)
| programové vybavení | standard ICT | skutečnost | plán |
| Operační systém | 60 | ||
| Antivirový program | 50 | ||
| Textový editor | 60 | ||
| Tabulkový editor | 60 | ||
| Editor prezentací | 60 | ||
| Grafický editor – rastrová grafika | 60 | ||
| Grafický editor – vektorová grafika | 60 | ||
| Webový prohlížeč | 60 | ||
| Editor webových stránek | – | ||
| Klient elektronické pošty | 3 | ||
| Aplikace pro výuku a procvičování psaní na klávesnici | – | ||
| Programy odborného zaměření | 15 | ||
8.7 Vzdělávání pedagogických pracovníků
| Typ vzdělávání | standard ICT | skutečnost | plán |
| Z – Základní uživatelské znalosti | 100% | ||
| P – Vzdělávání poučených uživatelů | |||
| S – Specifické vzdělávání | 2 | ||
| M – Vzdělávání ICT koordinátorů | 1 |
8.8 Další ukazatele
| standard ICT | skutečnost | plán | |
| Diskový prostor na uložení dat pro žáky | Ne | ||
| Uložení dat na přenosné médium (disketa, CD,…) | Ano | ||
| Přístup pedagogů ke schránce elektronické pošty | Ano | ||
| Prostor pro žáky a pedagogy na vystavení webové prezentace | Ano | ||
| Blokace přístupu ze školní sítě na www stránky a službu internetu, které škola určí | Ne | ||
| Přístup k ICT z domova pro pedagogy | Ano | ||
| Počet přípojných míst pro připojení stanice nebo notebooku v učebnách | 15 |
9. Zájmové vzdělávání: školní družina a školní klub
9.1 Školní družina
| Oddělení | Počet žáků – pravidelná docházka | Počet žáků – nepravidelná docházka | Počet vychovatelek |
| 1 |
22 |
3 |
1 |
| 2 |
23 |
2 |
1 |
| 3 |
21 |
4 |
1 |
| celkem |
66 |
9 |
3 |
9.3 Materiálně technické vybavení
| Prostory školní družiny | 2 oddělení v budově č.p.338,1 oddělení v budově č.p. 335 |
| Vybavení školní družiny | Moderní nábytek, audiovizuální technika,hračky, stavebnice atd. |
10. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadaní žáci
10.1 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
| speciální vzdělávací potřeby | počet žáků | forma vzdělávání (individuální nebo skupinová integrace) | individuální vzdělávací plán |
| zdravotní postižení |
1 |
Skupinová integrace | ANO |
| zdravotní znevýhodnění |
38 |
Skupinová integrace |
24 |
| sociální znevýhodnění |
10 |
Skupinová integrace |
2 |
10.2 Mimořádně nadaní žáci – třídy s rozšířenou výukou
| třída | rozšířená výuka předmětů | počet žáků |
| celkem 0 |
0 |
|
10.3 Mimořádně nadaní žáci – přeřazení do vyššího ročníku
| přeřazení mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku | počet |
| z … třídy do … třídy |
0 |
10.4 Podmínky pro vzdělávání
| Podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním | ano | částečně | ne |
| odstraňování architektonické bariéry a provedení potřebné změny úpravy interiéru školy a třídy | x | ||
| uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci činností, při stanovování obsahu, forem i metod výuky | x | ||
| umožňování žákovi používat potřebné a dostupné kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky přizpůsobené jeho individuálním potřebám | x | ||
| zohledňování druhu, stupně a míry postižení nebo znevýhodnění při hodnocení výsledků | x | ||
| uplatňování zdravotní hlediska a respektování individuality a potřeby žáka | x | ||
| podporování nadání a talentu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vytvářením vhodné vzdělávací nabídky | x | ||
| zkvalitňování připravenosti pedagogických pracovníků pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami | x | ||
| působení speciálního pedagoga ve škole, druhého pedagoga ve třídě, případně asistenta pedagoga v případě potřeby | x | ||
| spolupráce s rodiči | x | ||
| spolupráce s ostatními školami, které mají zkušenosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. | x | ||
| Podmínky pro vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním | ano | částečně | ne |
| individuální nebo skupinovou péči | x | ||
| přípravné třídy | x | ||
| pomoc asistenta třídního učitele | x | ||
| menší počet žáků ve třídě | x | ||
| odpovídající metody a formy práce | x | ||
| specifické učebnice a materiály | x | ||
| pravidelná komunikace a zpětnou vazbu | x | ||
| spolupráci s psychologem, speciálním pedagogem – etopedem, sociálním pracovníkem, případně s dalšími odborníky | x | ||
| Podmínky pro vzdělávání žáků mimořádně nadaných | ano | částečně | ne |
| individuální vzdělávací plány | |||
| doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu | |||
| zadávání specifických úkolů | |||
| zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů | |||
| vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech | |||
| občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka | |||
| účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky |
11. Akce školy (výjezdy, kurzy, vystoupení, soutěže)
11.1 Akce školy
| Typ akce | Počet zúčastněných tříd | Počet zúčastněných žáků | Poznámka (název akce, výsledek) |
| Výuka plavání | |||
| Lyžařský výcvik | 6.,7.,8.,9. | 22 | LVVK Zvonařka |
| Škola v přírodě | 3.A,B | 24 | SEVER – Středisko ekologické výchovy |
| Exkurze | Viz přehled | ||
| Školní výlety | Viz přehled | ||
| Zahraniční výjezdy | 7.,8.,9. | 10 | Maďarsko |
| 8.,9., | 26 | Itálie | |
| II.stupeň | 20 | Anglie V56 | |
| Žákovská vystoupení | První stupeň | Adventní trhy | |
| Koncerty | — | ||
| Výstavy | — | ||
| Soutěže | Viz přehled | ||
| Olympiády | Viz přehled | ||
| Jiné akce školy | Viz přehled | ||
11.2 Mimořádné výsledky a úspěchy žáků
| Název akce | Počet žáků | Výsledek, umístění |
| Matematická olympiáda | 4 | 1x 2. místo |
12 Prevence rizikového chování
12.1 Prevence rizikového chování
| komentář | |
| Vzdělávání | |
| Školní metodik prevence | Ano |
| Pedagogičtí pracovníci školy | Ano |
| Školní vzdělávací program | |
| Etika a právní výchova | Ano |
| Výchova ke zdravému životnímu stylu | Ano |
| Preventivní výchova ve výuce jednotlivých předmětů | Ano |
| Formy a metody působení na žáky, které se zaměřují na osobnostní rozvoj a sociální chování | Ano |
| Organizace prevence | |
| Minimální preventivní program | Ano |
| Využití volného času žáků | Ne |
| Průběžné sledování podmínek a situace ve škole z hlediska rizik výskytu rizikového chování | Ano |
| Uplatňování forem a metod umožňující včasné zachycení ohrožených dětí | Ne |
| Poradenská služba školního metodika prevence | Ano |
| Poradenská služba výchovného poradce | Ano |
| Zajištění poradenských služeb speciálních pracovišť a preventivních zařízení | Ano |
| Vybavení školy odbornými a metodickými materiály a dalšími pomůckami | Ano |
| Školní řád (obsahuje zákaz nošení, držení, distribuci a zneužívání návykových látek v areálu školy a odpovídající sankce) | Ano |
| Akce školy pro žáky k prevenci rizikového chování | Ano |
12.2 Počet výskytu rizikového chování, které škola řešila
| rizikové chování | počet |
| Drogová závislost | Ne |
| Alkohol | Ne |
| Kouření | Ne |
| Kriminalita a delikvence | Ne |
| Virtuální drogy (počítač, televize, video) | Ne |
| Patologické hráčství (gambling) | Ne |
| Záškoláctví | Ne |
| Šikanování | 2 |
| Vandalismus | Ne |
| Násilné chování | Ne |
| Xenofobie | Ne |
| Rasismus | Ne |
13. Program enviromentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
13.1 Program enviromentálního vzdělávání
| komentář | |
| Vzdělávání | |
| Školní metodik envirometálního vzdělávání | Ano |
| Pedagogičtí pracovníci školy | Ano |
| Školní vzdělávací program | |
| Problematika envirometálního vzdělávání je zapracována v jednotlivých předmětech ŠVP | Ano |
| Samostatný předmět envirometálního vzdělávání | Ne |
| Pojmy „vztah člověka k prostředí, udržitelný rozvoj“ jsou nezbytným učivem při naplňování klíčových kompetencí | Ano |
| Vzdělávání a výchova ve školní družině je také zaměřena na envirometální vzdělávání | Ano |
| Organizace envirometálního vzdělávání | |
| Škola má zpracovaný program envirometálního vzdělávání | Ano |
| Spolupráce školy s rodinou, obcí, podnikovou sférou, ostatními subjekty | Ano |
| Organizování celoškolních aktivit zaměřených na envirometální vzdělávání | Ano |
| Spolupráce školy s dalšími základními školami, předávání si zkušeností | Ne |
| Využívání středisek a center ekologické výchovy | Ano |
| Kontakty školy s nevládními organizacemi, zaměřenými na ekologickou výchovu | Ne |
| Vybavení školy učebními pomůckami pro enviromentální vzdělávání | Ano |
| Ekologizace provozu školy (šetření energií, třídění odpadů) | Ano |
14. Prevence rizik a školní úrazy
14.1 Počet úrazů
| Počet záznamů v knize úrazů | 25 |
| Počet odeslaných záznamů o úrazech | 6 |
14.2 Vyhodnocení úrazů
| Místo úrazu | Počet úrazů |
| V hodinách tělesné výchovy | 10 |
| V ostatních vyučovacích předmětech | 5 |
| Výlety a exkurze | 1 |
| Lyžařské kurzy | – |
| Výuka plavání | 3 |
| Přestávky ve škole | 6 |
| Školní družina | – |
14.3 Prevence rizik
| Prohloubení preventivních rizik, které škola přijala |
| Posílení dohledu nad žáky |
15. Spolupráce školy s rodiči
15.1 Formy spolupráce
| Formy spolupráce | komentář |
| Školská rada | Ano |
| Občanské sdružení při škole | Ano |
| Třídní schůzky, konzultace pro rodiče | Ano viz org. školního roku |
| Školní akce pro rodiče | Ano ,dny otevřených dveří |
| Školní časopis | Ne |
16. Vyřizování stížností, oznámení podnětů
16.1 Stížnosti proti rozhodnutím ředitele školy podle správního řádu
| Stížnosti proti rozhodnutím ředitele školy podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád | |||
| Datum podání | Obsah stížnosti | Stěžovatel | Stížnost vyřídil |
| Nebyly | |||
16.2 Stížnosti proti podmínkám, průběhu a výsledkům vzdělávání
| Stížnosti proti podmínkám, průběhu a výsledkům vzdělávání | |||
| Datum podání | Obsah stížnosti | Stěžovatel | Stížnost vyřídil |
| Nebyly | |||
16.3 Stížnosti v oblasti pracovněprávních vztahů
| Stížnosti v oblasti pracovněprávních vztazích | |||
| Datum podání | Obsah stížnosti | Stěžovatel | Stížnost vyřídil |
| Nebyly | |||
17. Ukazatele rozpočtu a přehled dalších jeho prostředků (viz přílohy)
ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU
Oblast ekonomická a materiálně technická
Pokles dětí se prozatím zastavil. Na I. stupni bylo 6 paralelních tříd.
Škola zajistila učebnice pro všechny žáky. Ve školním roce došlo k navýšení rozpočtu ONIV přidělované státem. Tím mohla škola nakoupit moderní učebnice, učební pomůcky a jako vždy jsme k nákupu využili i část prostředků získaných vedlejší hospodářskou činností. Škola se i nadále snaží zmírnit nedostatek financí formou využívání prostředků z vlastních projektů a formou partnerství v projektech jiných subjektů.
První pololetí školního roku 2015/2016 bylo ve znamení akce „ Snížení energetické náročnosti na ZŠ Komenského“. Energetická náročnost se snížila výměnou oken, výměnou krytiny střechy, zateplením obvodových zdí školy, izolací mokrého zdiva a výměnou otopného systému z akumulačních kamen za tepelná čerpadla.
Byla i nadále postupně modernizována a obnovována výpočetní technika jak v učebně, tak i v pracovnách. V současné době je k dispozici nžákům a učitelům celkem 60 PC s připojením na internet. Žáci mají k dispozici 31 počítačů zapojených do sítě a s neomezeným přístupem na internet v učebně výpočetní techniky a v ostatních prostorách školy. Každý vyučující má k dispozici notebook pro přípravu na vyučování.
Oblast personální
Během školního roku úspěšně dostudovali pedagogové s aprobobací Aj. Dále však není aprobovaný učitel výtvarné a hudební výchovy. Vyučující se snaží v rámci DVPP doplňovat své znalosti a dovednosti.. Na škole pracovala jedna AP pro děti se zdravotním postižením a pro žáky sociálně znevýhodněné. Na AP měla škola povolení z KÚ královéhradeckého kraje.
Oblast výchovně vzdělávací
Škola pracuje podle vlastního ŠVP , který je průběžně inovován dle změn v RVP ZV a dle potřeb školy.
Po celý školní rok 2015/2016 vedení školy sledovalo formy a metody práce tak, aby ve vyučovacích hodinách nepřevládal konzervativní styl práce, aby byly využívány efektivní a aktivizující metody a formy práce. Vysoký podíl integrovaných žáků ve třídách předpokládal individuální a diferencovaný přístup a s tím spojenou náročnou přípravu učitele.
Ve škole byly řešeny projevy špatného chování, nekázně, nezdvořilosti. Objevily se i projevy šikany. Škola při řešení problémů s těmito žáky úzce spolupracuje se sociálním odborem zřizovatele, s PPP v Jičíně a s PČR.
Přes tyto nedostatky je možné kladně hodnotit výsledky některých žáků v soutěžích a olympiádách. Naši žáci se již pravidelně umisťují na předních místech okresních a krajských olympiádách v matematice.
Na škole jsou tři oddělení školní družiny, která jsou zaměřena jednak na přípravu na vyučování, dále na relaxaci a na mimotřídní činnosti
Zápis do 1.třídy a přípravné třídy se konal 15.-16.ledna 2015. K zápisu se dostavilo 35 předškoláků. O odklad školní docházky zažádalo 10 dětí, kteří se přihlásili do PT. Přijato bylo 25 dětí do první třídy, z toho 6 po odkladu.Do přípravné třídy bylo přijato k 1.9.2015 10 dětí.
V rámci práce s integrovanými žáky jsou na I. stupni zavedeny skupiny věnující se dyslektické nápravě. Možnost nápravy byla nabídnuta rodičům i pro žáky druhého stupně.
Oblast organizační
Škola má vypracovaný organizační řád, školní řád a vnitřní organizační směrnice, které se průběžně podle potřeb inovují. Ne vždy však byly směrnice a pokyny dodržovány. Nedostatky se projevovaly hlavně v dodržování dozorů, které bylo občas prováděno pouze „pasivně“. Proto docházelo hlavně o přestávkách k projevům nekázně a popřípadě také k drobnému poškozování majetku školy.
Nedostatky se také stále objevovaly ve vedení povinné školní dokumentace.
Dobrá je spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou. Došlo i ke zlepšení kontaktu s některými rodiči.
Všichni pedagogičtí pracovníci v průběhu školního roku absolvovali školení DVPP dle vlastního výběru nebo dle potřeby školy.
Spolupráce školy se sdružením SRPŠ je i nadále na vysoké úrovni. Ředitel školy se pravidelně scházel se zástupci rodičů žáků jednotlivých ročníků. Na schůzkách byly předkládány k diskuzi a následnému posouzení požadavky školy na finanční krytí některých akcí školy-jednalo se převážně o příspěvek na dopravu, ale také na finanční podporu některých významných situací-např. slavnostní vyřazení žáků IX.třídy, ŠvP, a zahraniční aktivity žáků. Prakticky ve všech požadavcích došlo k tomu, že se výbor SRPŠ rozhodl finančně podpořit požadované. Zástupci tříd dostali informace o dění ve škole a důležitých akcích. které potom přenášeli na ostatní rodiče v době konání třídních schůzek. Hlavním příjmem do pokladny SRPŠ i nadále jsou dobrovolné příspěvky ze strany rodičů žáků ve výši 350,- Kč na školní rok a výtěžek z různých sběrových akcí žáků (kaštany,papír).
Vedení školy již tradičně spolupracovalo se žákovským parlamentem, jehož zástupci jsou každoročně voleni třídními kolektivy. Relevantní připomínky ze strany žáků jsou potom vedením školy zpracovány a v co nejkratší době uvedeny do běžné praxe.
Školská rada. Spolupráce se školskou radou a vedením školy je na velmi dobré úrovní a je přínosem pro organizaci.
Škola spolupracuje s mnoha dalšími subjekty, ať už jsou to poradenská zařízení PPP a SPC v Hradci Králové, resp.v Jičíně, s Městskou i státní policií v Hořicích, s městskou knihovnou v Hořicích, s MŠ v Hořicích,s HZS v Hořicích s OSPODem města Hořicea velmi dobrájespolupráce se zřizovatelem školy.