UDÁLO SE NEVÍDANÉ: NA KOMENDĚ PROBĚHL NEVŠEDNÍ PROJEKT V ONLINE PROSTORU! PROJEKTOVÝ DEN: „ONLINE DEN, S ÚSMĚVEM“

 

Druhý stupeň prochází distanční výukou již velice dlouhou dobu a v poslední době jsme u dětí zaznamenali stagnaci, ztrátu motivace a chuť do další práce. Přestože se za rok společné práce výukové metody velice zdokonalily a stále se snažíme přicházet s něčím novým, tak na děti je to opravdu dlouhá doba. Rozhodli jsme se alespoň na jeden den zatočit se stereotypem a přinést do domovů našich žáků trochu radosti a vykouzlit úsměv na jejich tvářích. Zrodil se nápad na uspořádání projektového dne: „Online den, s úsměvem.“

Projektové dny ve škole běžně pořádáme, ale tentokrát před námi bylo velké sousto a premiéra – projektový den v online prostoru! Záležitost málokde vídaná, ale přesto reálná. Na Komendě vedeme děti k výzvám a musíme jim jít příkladem…, takže jsme se do toho pustili z plných sil a této výzvy se nezalekli! Chtěli jsme dětem ukázat, že to nemusí být stále stejné a zároveň v nich probudit radost ze společné činnosti. A to se podařilo! Děti měly po skončení projektu charakterizovat tento výjimečný den třemi slovy a chválou nešetřily. V grafu, který byl vytvořen za pomocí aplikace Mentimeter, zcela jasně dominují tato dvě slova: zábava a radost.

A jak to celé probíhalo? Během organizace takových dnů dbáme také na to, aby měly děti možnost potkávat se i se spolužáky z jiných ročníků, takže jsme jim to umožnili i v online prostoru. Celý druhý stupeň se mohl v omezeném čase zaregistrovat do dvou dílen. Nabídka byla skutečně široká, protože žáci mohli vybírat z dvanácti různorodých dílen. A jelikož jsme chtěli, aby vše bylo dokonalé a zároveň jsme chtěli využít i metody, které používáme během distančního vyučování, tak děti instrukce obdržely zpracované ve formě komiksu a mohly si prohlédnout online knihu, kterou se dalo virtuálně listovat a nahlédnout do nabídky jednotlivých dílen. Komiksové zpracování většina z nich ocenila i v závěrečné zpětné vazbě formou dotazníku. „Bylo to hezky zpracované a přehledné“, odpovídá žákyně deváté třídy na otázku ohledně instrukcí v podobě komiksu.

Od sedmi ráno začal cvrkot, protože to byl právě čas startu registrace. Už z toho plynula naše první radost, protože velké množství dětí bylo před sedmou venku z postele, aby si mohly vybrat dílnu podle svých zájmů. Během distanční výuky, kdy jsou děti mnohdy v pyžamu až do oběda, věc naprosto nevídaná. Kapacita dílen byla omezena, abychom si vše užili pěkně v klidu a mohli se každému individuálně věnovat, na což v průběhu distanční výuky někdy nezbývá tolik času. Téměř sto procent zúčastněných se na tento den velice těšilo a váží si nápadu učitelů zpříjemnit jim online výuku.

Když nadešel čtvrtek 8. dubna, mnoho zúčastněných se nemohlo dočkat a na schůzky do dílen se připojovali ještě před jejich zahájením. Motivace a nadšení bylo tedy patrné hned v ranních hodinách. Jednotliví učitelé se na změnu také moc těšili a byli zvědaví, zda projekt splní svůj cíl. Dílny byly pečlivě nachystané, včetně názorných ukázek a pomůcek. Děti malovaly na kamínky, vařily a u toho mluvily anglicky, skládaly origami, chystaly kreativní svačinky, drhaly, povídaly si o vesmíru, psech, zasadily bylinky, také si mohly zasoutěžit, zacvičit si nebo se protáhnout na lekci jógy.  A užily si to. Na otázku, co se ti líbilo na tomto nápadu odpověděli žáci: „Že jsme se mohli něco nového dozvědět“ nebo: „Že jsem mohl slyšet žáky z jiných tříd“ či že: „Dílny byly opravdu rozmanité, a tak si každý mohl vybrat, co ho baví“. A opravdu…žáci se dozvěděli mnoho nového napříč jednotlivými předměty, strávili čas ve společnosti učitelů, s kterými běžně během online výuky nejsou a také třeba se staršími či mladšími spolužáky. Během dílen panovala uvolněná atmosféra. Děti sdílely své postřehy a také svá vytvořená díla, ať už na kameru nebo prostřednictvím fotografií. Všechny pokrmy i výtvory, které během tohoto dne vznikly jsou zpracovány do videa, jenž je takovou tečkou za tímto projektovým dnem a je již zveřejněné na Facebooku ZŠ Hořice, Komenského.

A jelikož zpětná vazba od dětí je pro nás důležitá a pomáhá nám se posunout v naší práci, tak nás moc těší slova, která zazněla v odpovědi na otázku, zda bylo něco, co jim během projektu nevyhovovalo a uvítali by nějakou změnu: „Vše mi vyhovovalo, chtěla bych si projektový den zopakovat a nic bych na něm neměnila. ,“zaznělo v odpovědi žákyně osmé třídy a mnohých dalších. Kromě toho nám děti navrhly další zajímavé náměty pro případné opakování projektového dnu, takže inspirace máme dost. Uvidíme, zda příště to bude již naživo a rozhodně v to pevně věříme.  A co dodat na závěr? Projektový den byl moc fajn, přestože ZATÍM jen online!

 

Mgr. Pavlína Famfulíková

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *